maktabahsz.blogspot.com EMAIL KAMI: maktabah09@yahoo.com

Khamis, 15 Januari 2009

TENTERA ISRAEL LEMAH SEPERTI SARANG LABAH-LABAH

Seluruh negara-negara Arab telah tertipu dengan kepercayaan yang dibangun regim Zionis Israel yang mempamerkan kekuatan dan kecanggihan senjata perangnya. Dunia Barat, khasnya AS dan Britain tak pernah berhenti menjajakan kepercayaan itu bahawa kemampuan angkatan tentera Israel adalah yang paling kuat dan digeruni di Timor Tengah. Dengan memiliki jet tempur yang paling sofitikated dan segala kelengkapan yang dibekalkan oleh Amerika Syarikat, dunia percaya Israel merupakan angkataan tentera yang paling kehadapan. Apa lagi keganasan tentera Israel telah menjadi adat di Palestin dan tidak dapat dibendung-bendung oleh kerajaan-kerajaan Arab. Oleh kerana Israel memang pernah memenangi peperangan di Timor Tengah hanya dalam hitungan hari, tiada siapa yang pernah menggugat mitos itu.

Tidak seperti umumnya negara-negara Arab, Hezbollah (Barisan Arab Muslim Lebanon Selatan) tidak pernah merasa gentar dan bimbang menghadapi rigim Zionis Israel. “Rejim Zionis sebenarnya lebih lemah dari sarang laba-laba” kata Setiausaha Agong Hezbollah, Hujjatuleslam Sayid Hasan Nasrollah. Hezbollah membuktikan kata-katanya. Mereka melakukan Operasi Pembebasan oleh Hezbollah atas Shab’aa, sebuah kawasan subur di Lebanon Selatan yang diduduki Israel. Lapan askar Zionis terbunuh dan dua lainnya ditawan Hezbollah dalam operasi tersebut. Israel lalu mengistiharkan perang besar-besaran ke seluruh wilayah Lebanon pada 12 Julai 2006 dengan alasan memburu pejuang-pejuang Hezbollah. Kuasa besar AS dan sekutunya seperti biasa menyokong Israel. Seluruh Lebanon, terutama di Selatan yang menjadi kubu kuat Hezbollah, digempur membabi buta oleh jet-jet tempur Israel dalam Perang 33 Hari yang sangat terkenal itu.





Pasukan Hezbolah yang kuat menjiwai agama dan mencintai mati syahid


Oleh kerana mempercayai kemampuan perang mereka, pemimpin rigim Israel telah lupa bahawa mereka pernah diusir keluar oleh pejuang Hezbollah dari wilayah Lebanon Selatan pada tahun 2000. Hampir semua orang memperkirakan Hezbollah akan tergulung oleh operasi militer Israel hanya dalam beberapa hari, kerana kekuatan yang tidak seimbang, apalagi mereka menganggap Hezbollah cuma sekadar organisasi militan, sedangkan Israel memiliki kekuatan raksasa di Timur Tengah yang sentiasa disokong kuasa besar AS.


Tetapi telah berlaku keajaiban yang tidak pernah diduga. Pemimpin-pemimpin dunia tergamam. Bukannya Hezbollah yang lumpuh tetapi tentera Zionis yang kucar-kacir akibat serangan balas dan strategi peperangan yang dijeratkan oleh Hezbollah. Sekitar 430 tentera Zionis terkorban dalam perang terbuka 33 hari tersebut. Di pihak Hezbollah sendiri kehilangan jiwa anggotanya sekitar 60 syuhada. Setiap hari lebih dari 100 roket katusya dibedil oleh Hezbollah di Utara Israel. Sejumlah 130 tank supermodern Merkava Israel yang mencerobohi Selatan Lebanon dimusnahkan. Empat puluh lapan kenderaan tentera darat turut musnah. Lima helikopter dan dua jet tempur milik Israel yang selama ini ditakuti negara-negara Arab ditembak jatuh oleh roket Hezbollah. Tiga buah kapal tentera laut (Battleship) Israel turut diserang dan dimusnahkan.
Pasukan Israel hanya menyasarkan serangan militer mereka kepada warga awam dan mengakibatkan kerosakan yang teruk kepada Lebanon. Rejim Israel malu besar di depan dunia dan malu di depan rakyat Yahudi sendiri. Tidak pernah mereka mengalami kekalahan sedemikian teruk ketika berperang dengan mana-mana negara Arab. Hezbollah dianggap pemenang dalam perang 33 hari tersebut. Ia telah melenyapkan anggapan negara-negara Arab bahawa Israel tidak boleh dikalahkan. Seluruh dunia hingga kini masih tidak dapat memahami bagaimana Israel yang memiliki keupayaan dan teknoloji perang yang paling sofistikated lagi tidak seimbang, boleh kecundang berhadapan dengan pasukan Hezbollah.


Catatan media dan komentar:


Rakyat Lebanon sangat mempercayai Setiausaha Agong Hezbollah, Hujjatuleslam Sayid Hasan Nasrollah kerana tidak pernah berdusta dengan kata-katanya. Hezbollah tidak suka bermain politik. Mereka selalu melakukan kerja-kerja kebajikan dengan ikhlas dan memberikan bantuan kepada rakyat Lebanon tanpa mengira kaum dan agama sejak lama.

Tiada ulasan: