maktabahsz.blogspot.com EMAIL KAMI: maktabah09@yahoo.com

Sabtu, 17 Januari 2009

MENGHARAPKAN IRAN CAMPUR TANGAN DI GAZA














Mayat-mayat warga awam bergelimpangan di sana sini akibat serangan tentera rigim Israel di Gaza

Serangan tentera Israel di Gaza yang kini telah membunuh lebih 1000 orang penduduk, telah mengundang perdebatan yang berani dikalangan orang ramai, khususnya umat Islam. Perdebatan terjadi dimana-mana sahaja bila ada perjumpaan. Penulis pernah tergamam apabila mendengar sekumpulan orang-orang berkata dengan bahasa yang sunguh keras lagi lucah mengecam negara-negara Arab. Katanya Arab langsung tidak boleh diharapkan. Arab berpecah-belah dan saling mementingkan diri sendiri. Arab setiap hari menjadi janda Amerika kemudian berkahwin mut’ah secara sulit dengan Israel. Ada yang mencabar Iran. Kenapa tidak mahu tunjukkan kekuatan Islam. Iran yang boleh diharapkan kenapa tidak mahu bertindak seperti yang dilakukan oleh Saddam Hussein dahulu. Bukankah Iran mempunyai roket-roket yang boleh memusnahkan Israel.


Iran membuat peluru berpandunya sendiri yang boleh sampai ke Israel

Umat Islam menyedari Arab kini lesu dan berpendapat Iran sepatutnya bertindak segera menyelamatkan penduduk Gaza sebelum Israel menguasainya. Rata-rata umat Islam berpendapat hanya Iran dan Hezbolah sahaja yang boleh menghadapi kemaraan Israel.

Tidak dinafikan kemampuan Iran untuk memusnahkan Israel. Jika Israel boleh tumpas oleh pasukan Hezbolah Lebanon dalam perang hanya 33 hari bagaimana jika ia berperang dengan sebuah negara seperti Iran. Dunia pun tahu sikap keras Presiden Iran Dr. Ahmadinejad terhadap Amerika dan ancaman Iran untuk melenyapkan Israel daripada peta dunia. Barat sebenarnya mengakui hakikat itu. Peluru pandu Shahab 2 Iran boleh melepasi 2000 km. Ia pula boleh diubah suai untuk membawa peledak nuklear. Israel dalam jarak 1200 km adalah dlm jangkauannya. Apa lagi peluru pandu terbaru Iran yang telah diuji dan boleh menjejaki sampai ke Benua Eropah.

Ertinya pangkalan-pengkalan tentera Amerika yang berada di Timor Tengah juga dalam jangkauannya. Iran juga mempunyai Pasukan Tentera Elit yang kuat menjiwai agama dan bersedia untuk mati syahid, yang mana tidak ada negara yang memiliki pasukan seperti itu. Barat juga menyedari hakikat bahawa jika pecah perang, Selat Hormuz sebagai laluan minyak dunia boleh dikawal oleh tentera laut Iran.

Tentera darat Iran dalam satu perbarisan

Perasaan ingin membalas dendam ke atas kezaliman Zionis Israel yang acap kali membelakangkan gencatan senjata dan mempermain-mainkan resolusi-resolusi PBB telah merumuskan penyelesaian sesetengah kumpulan Islam bertindak sendirian seperti kumpulan JI dan AlQaeda, sehingga dunia keliru dan tidak dapat membedakan perjuangan yang sah dilakukan oleh rakyat Palestin untuk menuntut kemerdekaan tanah air mereka dengan kegiatan keganasan.

Campur Tangan

Tetapi sebenarnya, jawapannya kepada perasaan umat Islam diatas tidaklah semudah untuk Iran campur tangan di Gaza. Ia akan membuka medan konflik yang lebih rumit. Apalagi ketika ini politik Arab yang masih tunduk dengan kehendak Resolusi PBB yang diolah oleh Amerika supaya memboikot Iran. Ia samalah persoalan, kenapa Malaysia tak campur tangan terhadap penindasan keatas umat Islam di Selatan Thailand. Kenapa Pakistan yang juga sebuah kuasa nuklear sangat berhati-hati mengenai isu umat Islam Kashmir.

Pemimpin-pemimpin dunia Islam yang aktif untuk mendesak, seharusnya juga melihat kedudukan Iran. Iran adalah sebuah negara. Iran bukan sebuah pertubuhan, yang sekadar menyuara dan mendesak. Di sana ada sempadan antarabangsa. Ada undang-undang antarabangsa. Iran adalah anggota PPB dan ia adalah sebahagian daripada PBB. Kita haruslah juga melihat kedudukan Iran dalam persepsi Perjanjian Hudaibiah di dalam sejarah. Perjanjian Hudaibiah yang dimetrai Rasullulah, juga terikat mengenai sempadan dan undang-undang antarabangsa. Iran bukan tidak ada perasaan sedih dan kecewa terhadap tragedi di Gaza kerana kelesuan negara-negara Arab. Malah rakyat Iran lebih banyak berkorban dan membela umat Islam di Palestin berbanding negara-negara lain. Bukankah takala Hamas menang, bantuan kewangan Iran telah pun sampai sebelum daripada negara-negara lain memberi bantuan. Ketika Mesir menutup sempadannya, bantuan kemanusiaan ubatan dan makanan dari Iran diseludup masuk ke Gaza melalui terowong bawah tanah yang kini terowong tersebut dibedil oleh Israel.

Presiden Ahmadinejad

Bukankah Iran, satu-satunya negara didunia ini yang mengistiharkan Hari Jumaat Terakhir bulan Ramadhan setiap tahun sebagai Hari Al Quds Sedunia, sebagai pengfiktirafan kepada perjuangan rakyat Palestin, sejak zaman Imam Khomeini lagi. Sebagai gagasan perpaduan umat Islam. Siapakah pemimpin umat Islam lain yang lebih serius daripada Iran memperjuangkan Al Quds. Manakah pertubuhan Islam yang lantang dan menunjukkan keseriusan yang matang secara berterusan tentang Al Quds di dunia ini.

Iran tentu sahaja mahu bertindak bijak. Persepsi agama, cubit peha kanan, peha kiri turut merasai sakit adalah tidak tepat dalam isu ini. Sebagaimana kita tidak berupaya untuk jauh mencampuri urusan umat Islam yang ditindas di Selatan Thailand. Demikian juga kita tidak sesenang-senang boleh terus masuk kerumah jiran untuk meleraikan kerumitan, walau pun kita kuat dan perkasa. Ditambahi pula tidak wujud tindakan secara kolektif negara-negara Arab di Timor Tengah. Mesir terikat dengan Perjanjian Kem David dengan Israel dan mendapat dana tahunan. Begitu juga Jordan dan negara-negara Arab lain, terikat untuk menjaga kepentingan masing-masing.

Iran tidak boleh berfikir dan bertindak seperti kumpulan Jemaah Islamiah (JI) mahu pun kumpulan Al Qaeda. Iran tidak seperti Saddam Hussien yang membalas kekejamam dengan aksi kekerasan. Pada ketika-ketika yang tidak kena, ketegasan ketenteraan mungkin sahaja akan dianggap oleh dunia sebagai keganasan lawan keganasan. Bukan dianggap pembelaan. Malah negara-negara Arab dan negara-negara Islam yang lain kemungkinan saja akan berpihak kepada barat.

Bandar Gaza terbakar setelah diserang oleh jet-jet tempur Israel
Kerajaan Iran tentu lebih mengetahui bagaimana mereka harus bersikap dan bertindak kerana mereka mempunyai maklumat-maklumat perisikan antarabangsa dan menjalinkan perhubungan-perhubungan diperingkat antarabangsa. Mereka juga mempunyai Majlis Ulamak yang mengawal dan menasihati kelangsungan politik Iran diperingkat internasional.

Iran ialah sebuah Republik Islam, dan ia adalah juga anggota PBB. Kita tidak boleh berpersepsi Iran sama seperti negara-negara Islam sekular yang lain. Ia sangat berbeza. Sebagai sebuah negara Islam, Iran tentu sahaja akan menunjukkan contoh yang paling berhemah. Persepsinya adalah persepsi sebuah negara. Apa lagi ia satu-satunya Republik Islam di dunia ini. Ia juga harus melihat masa hadapan umat Islam sedunia dalam kontek kekhalifahan agama dan kemanusiaan sejagat. Iran menyedari kedudukannya penting. Kehadirannya di medan politik antarabangsa penting. Kerana itulah barat ingin menyeret Iran kekancah peperangan dan mahu melenyapkannya secara kolektif.

Pemimpin-pemimpin Iran telah terbukti berjaya menguruskan politik kenegaraannya dengan baik selama hampir 30 tahun. Selepas menang revolusi 1979, rakyat Iran telah berjaya menubuhkan sebuah negara Islam yang kuat. Iran berjaya dikekal membangun sehingga kehari ini walau pun menghadapi peperangan yang dipaksakan selama 8 tahun oleh Saddam Hussein yang didokong AS ketika itu. Dan dalam ketika yang sama negara-negara Arab dan dan PBB yang ditunggangi AS memboikotnya, negara ini seolah-olah terpaksa hidup bersendirian dan terpaksa berusaha membangunkan pertaniannya. Iran kini tidak perlu lagi mengimport makanan dari luar negara.

Adalah satu cabaran yang sangat sukar dihadapi oleh Iran bila ia diboikot dan tidak ada negara yang menjalinkan hubungan ekonomi perdagangan dengannya termasuk jiran Arabnya. Ekonomi Iran sukar berkembang. Bukankah ini satu yang sangat berbeda dan luar biasa. Lihatlah gerakan-gerakan Islam lain yang pernah menang memerintah di beberapa negara, tidak berupaya mengekalkan kemenangan mereka, seperti Mujahiddin di Afghanistan, Parti Islam FIS di Algeria, Hisbul Muslimin di Mesir dan parti Islam di Turki. Kegagalan demi kegagalan ini sebenarnya membuktikan tekanan barat dan siasah barat adalah tersangat dahsyat dan licik. Pengalaman Iran mengajar bahawa ujian sebesar ini tak akan mampu dihadapi sekali pun ada sokongan rakyat tanpa ada persiapan mental dan kekuatan dalaman. Para intelktual Islam kini mulai menyedari bahawa kejayaan Iran adalah satu model yang harus dipelajari.

Kelangsungan Iran telah diyakini untuk dekad yang akan datang sebagai kuasa besar dunia Islam. Ketegasan Iran kepada Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) dalam perkara haknya untuk memiliki teknlogi nuklear adalah jelas memperlihatkan kebijakan Iran, sehingga mereka dapat meraih sokongan kuasa-kuasa besar seperti China, Russia yang mempunyai hak veto di PBB menyokongnya. Amerika semakin terkantoi kerana masyarakat dunia mengakui kebenaran adalah berpihak kepada Iran. Dan dunia juga mengakui keperluan nuklear sebagai tenaga alternatif. Dalam masa yang sama Iran mengikat kuasa-kuasa besar tersebut dengan perjanjian ekonomi dan perdagangan.

Wasalam.

Tiada ulasan: